Tips
- Maak gebruik van de TAO
- Volg het stappenplan
- Een goede positionering van de ervaringsdeskundige op de werkvloer is wezenlijk. Het moet duidelijk zijn dat de positie per definitie een moeilijke plek is.
- Realiseer je dat de ervaringsdeskundige niet is opgeleid zoals de professionals waarmee hij of zij werkt en een andere missie en taakgebied heeft.
- Ervaringsdeskundigen ervaren weerstand bij sommige professionals.
- De ervaringsdeskundige is niet ‘klaar met kwetsbaar zijn’ na de opleiding.
- De opgave om een nieuwe visie en nieuw gedrag te introduceren, is groot. Dit lukt één ervaringsdeskundige in een organisatie niet alleen.
- Contact (blijven) hebben met mensen in armoede is een voorwaarde om goed te kunnen functioneren als ervaringsdeskundige: alleen zo kunnen ervaringsdeskundigen hun visie en ervaringen (blijven) toetsen en voeling houden met mensen in armoede.
Kansen
Organisaties die al werken met een ervaringsdeskundige geven aan dat de ervaringsdeskundige;
- Een aanvulling en toevoeging is;
- De mensen in armoede erkenning geeft door een gedeelde beleving;
- Intuïtief aanvoelt wat er speelt bij de cliënt vanuit hun eigen ervaring;
- Eerder mensen in armoede bereikt, doordat ze de taal spreken, hierdoor wordt er preventiever gewerkt;
- De belevingswereld en het gedrag van cliënten naar de professionals toe vertaalt; zo wordt de kloof tussen de systeemwereld en de leefwereld van cliënten overbrugd. Dat zorgt voor wederzijds begrip.